Dag 20, Kruger National Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Dag 20, Kruger National Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Dag 20, Kruger National Park

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

11 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Hazyview

Dag 20, Kruger National Park
Deze hele vakantie zijn we vroeg opgestaan vanwege de game-drives. Maar zo vroeg als we vandaag zijn opgestaan......Nee, dat deden we eerder nog niet. Om 5 uur ging de wekker en zijn we in de kleren gesprongen. We hadden een meeneem ontbijt besteld en dat stond keurig klaar bij het restaurant in een thermo-tasje. Google maps ingesteld op 'Paul Kruger gate' en de reis naar Kruger kon beginnen!
Het was nog aarde donker toen we vertrokken uit Hazyview en dat was weer een heel nieuwe ervaring op de weg! OMG!! Wat eng is het hier om in het donker te rijden. Ten eerste zijn de strepen op de weg er niet of ze zijn nauwelijks te zien, maar ten tweede lopen er ook allerlei mensen langst de weg die naar hun werk gaan. Een enkeling heeft iets aangetrokken dat reflecteert maar het overgrote deel vertrouwt op God -denk ik- en loopt nauwelijks zichtbaar ( de donkere huid is echt een nadeel in deze) voor de automobilisten langs de weg. Ik zit dus weer eens met dichtgeknepen billen aan de linkerkant van de auto. Je zou zeggen dat je er na ruim 2 weken wel aan gewend bent maar vandaag presteerde ik het om tot drie keer toe aan de verkeerde kant van de auto te willen gaan zitten. Pffft......
Gaandeweg de rit naar de Paul Kruger Gate komt gelukkig de zon op en net zo snel als dat de zon ondergaat in de avond, komt ze in de ochtend weer op. Het is dus al licht als we bij de Gate zijn.
Gisteren hebben we via de receptie van Rissington Inn de tickets al online gekocht en betaald, maar moeten toch nog even 'the office' in om dit te laten zien en een toegangsbewijs te halen. Als dit gedaan is kunnen we aansluiten in de rij auto's die naar binnen wil. Elke auto wordt even aangehouden en moet zijn achterbak openen. Goed die controle want er wordt nog steeds veel gestroopt in alle reservaten en de neushoorns zijn daarvan de grootste slachtoffers.
De reden dat we zo vroeg op pad waren gegaan was de veronderstelling dat je dan meer ziet. Maar deze keer was dat niet zo. We reden zeker al een uur voordat we het eerst dier zagen. Een schattig steenbokkie dat in de berm stond, niet de benen nam en ons rustig bleef aankijken. Mooi moment voor een fotootje natuurlijk! Na het steenbokkie bleeft het nog lange tijd rustig en mijn ogen begonnen zelfs al af en toe dicht te vallen van het turen en het vroege opstaan.
Gelukkig keert het tij en krijgen we toch nog van alles en nog wat te zien.
We verbazen ons over de hoeveelheid impala's die hier huist en hoe rustig ze zijn. Ze kijken nauwelijks op van een auto en laten zich met alle liefde fotograferen op zo'n twee meter afstand. We zien verschillende keren grote kuddes olifanten en ook zebra's, gnoes en buffels laten zich aan ons zien. De buffel zagen wij deze hele vakantie nog niet eerder, dus eigenlijk kunnen vanaf vandaag pas zeggen dat we de Big Five gezien hebben.
We ontmoeten meer dan eens giraffen en zelfs een giraffen baby crèche! Wel 6 jongen bij elkaar en 1 grote giraf houdt toezicht. We zien ook een heel jong giraffe dat even lekker bij zijn moeder drinkt. Wat een cadeautjes allemaal weer!
Langs de oever van een niet helemaal drooggevallen plas water, zien we wel 20 krokodillen op de kant liggen. In alle soorten en maten! Krokodillen zijn eigenlijk nogal saaie beesten om te spotten, ze bewegen zelden, maar er zoveel bij elkaar te zien is toch wel bijzonder! In hetzelfde water zijn nijlpaarden aan het dobberen.
Uiteindelijk zien we op deze mooie dag (5 graden in de ochtend tot 31 in de middag!) zo'n 18 verschillende diersoorten. De vogels rekenen we niet mee, want daar hebben we weinig verstand van. We merken dat onze rangers ons veel geleerd hebben over de dieren, want bij vrijwel elk dier wat we zien weten we meteen de naam en wat bijzonderheden ervan.
Het landschap in dit deel van het Kruger is afwisselend. We zien rotsen, dicht beboste delen, maar ook onmetelijke savanne vlaktes.
Na in totaal 13 uur (!!!) in de auto gezeten te hebben met alleen een plasstopje en een lunchstop bij Lower Sabie, zijn we weer terug bij Rissington Inn. Na een verfrissende douche en vervolgens een welverdiend drankje met alcohol op het terrasje onder het rieten dakje, kijken we terug op wederom een mooie dag hier in ZA! Morgen gaan we nogmaals het Krugerpark in maar nemen dan een gate die hier dichterbij is. We hoeven dus niet zo allejezus vroeg op gelukkig!
Terwijl ik dit verslag aan het typen ben, ben ik al 3 keer in slaap gevallen. Van dat getuur en gezit in de auto wordt je blijkbaar doodmoe!
Naar bed dus maar nu!

De dieren die we zagen:
Steenbokken, impala's, prachtige kudu's, buffels, giraffen, zebra's, genoes/wilde beesten, olifanten (veel!), eekhoorntjes, nijlpaarden, krokodillen, struisvogel, waterbokken, hornbill, gieren, klipspinger, baboons, vervet aapjes en een schildpad.

• 12 Augustus 2017 - 14:18

Jolanda:

weer heel geweldig karin en marcel.
    Ja het is toch heel leuk om zelf door het Kruger te rijden.
    Blij dat jullie de big five hebben gezien.
    Geniet nog maar van jullie laatste dagen.
    Een goede reis terug.
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 12 Augustus 2017 - 14:18

Jolanda:

weer heel geweldig karin en marcel.
    Ja het is toch heel leuk om zelf door het Kruger te rijden.
    Blij dat jullie de big five hebben gezien.
    Geniet nog maar van jullie laatste dagen.
    Een goede reis terug.
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 Augustus 2017 - 10:30

Lysbeth:

Wat een mooie dag! En wat veel te zien! Vervelend dat je steeds last van je rug hebt Karin...
    Dikke kus