Dag 9, paupers en Werelderfgoed - Reisverslag uit Oude Willem, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Dag 9, paupers en Werelderfgoed - Reisverslag uit Oude Willem, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Dag 9, paupers en Werelderfgoed

Blijf op de hoogte en volg Karin

26 Juli 2020 | Nederland, Oude Willem

Dag 9 Goed nieuws! Vannacht kunnen slapen zonder allerlei extra kleding! Én ik kon vanmorgen gewoon zelf mijn sokken weer aantrekken! Geweldig! De activiteit van vandaag was gisteren al voorbereid, dus ik kon lekker genieten van mijn gebakken eitje en verse muntthee. Daarna alles op zijn labberdekakkie gedaan. Bekentenis: Ik ga hier om de dag onder de douche. En vandaag had ik een douchevrij dagje! (F l u i t e n d m o n d je). Om tóch een beetje fris te ruiken gaan er wat schoonmaakdoekjes over mijn gezicht, onder mijn oksels en langs mij d... ( vul in). Zo! Klaar is Kaatje weer. Bedje opmaken, Madame Piche verschonen, watertank vullen, beetje lezen en een paar bakkies Nescafé. Ons tijdslot voor het museum De Proefkolonie is 11.20 uur en we zijn er ruim op tijd. Achteraf hadden we eigenlijk best wel kunnen fietsen naar Frederiksoord. Dan hadden we wel een uurtje eerder weg gemoeten. Idee voor een volgende keer, want de omgeving is daar zeker het fietsen waard. In de hal van het museum is er een kunstenares bezig met het maken van een wassenbeeld dat gebruikt zal worden om een bronzen beeld van te maken. Het wordt generaal Johannes van den Bosch. Iemand waar ik nog niet eerder van gehoord had, tot een paar dagen geleden toen ik las over dit museum. Hij is de bedenker en stichter van de proefkoloniën, met Frederiksoord (in 1818) als eerste. Er werden in deze eerste kolonie zo’n 50 huisjes neergezet voor de arme paupers uit Holland. Later volgen er nog meer koloniën, ook in België. Er zijn in de koloniën, scholen, een gaarkeuken en een winkel waar je verplicht bent je waren te kopen. De regels waren streng. Onderwijs en lidmaatschap van het ziekenfonds zijn verplicht en als je je niet aan de regels houdt wordt je verbannen naar een dwangkolonie, zoals Veenhuizen. Wat bijzonder is, is dat de koloniën hun tijd eigenlijk ver vooruit waren. Verplicht onderwijs en een ziekenfondssysteem was er landelijk nog helemaal niet. Hoewel er natuurlijk 1000 en 1 dingen niet goed zijn gegaan en moeilijk waren, zijn er toch tussen 1818 en 1921 ongeveer 80.000 mensen naar het platteland van Drenthe verplaatst en als ik de informatie mag geloven hebben we nu te maken met zo’n één miljoen nakomelingen. Na het bezoek aan het binnenmuseum, dat erg leuk is opgezet en heel interactief, lunchten we even in het restaurantje en doodden zo meteen even de tijd tot 13.30 uur. Want om half 2 vertrok het trammetje op wielen voor een rit door Frederiksoord en Wilhelminaoord. Er zijn namelijk nog heel veel sporen van de proefkoloniën te zien. Veel van de koloniehuisjes, de kerk, de winkel, het schooltje, de meesterswoning, de gaarkeuken, het kiemhuis, het doktershuis en al wat ik vergeet te noemen. Ook leuk te zien dat op de plekken waar eerder koloniehuisjes stonden er nu nieuwbouw is, maar met de afmetingen en looks van zo’n oudhuisje in een nieuw ontwerp. Goed bezig hier hoor! Er is een aanvraag gedaan om het Unesco Werelderfgoed status te mogen gaan voeren. Nou, mijn zegen hebben ze! De interessante rit duurde een uurtje en dat was ook lang genoeg want het wil nog niet echt wennen met een mondkapje op. In het museum hoefde dat niet, maar in het trammetje wel. Eenmaal terug bij Oude Willem hebben weer lekker zitten vegeteren met een wijntje en een toastje. Ratjetoe kwam ook weer langs en nu is het alweer bijna 21.30 uur. Het was een leuke en interessante dag en daar kunnen we straks vast goed van slapen! Even n.v.d.reacties op waarbenjij.nu: Lief je bemoedigende woorden Lysbeth en fijn te lezen dat je van mijn verhaaltjes geniet, zelfs als ik niks te vertellen heb! Je bent mijn oudste vriendin (in tijd) en dat gaat nog lang zo blijven hoor! ( h a r t j e ) Fijn Peter dat je het leuk vindt om mee te lezen al gaat het nergens over. We begrijpen elkaar wat betreft rugpijn.....Ouderdom komt met gebreken, maar gelukkig wordt er bij jou een soundbar opgehangen door je broer! Ik hoop dat het helpt! ( l a c h j e m e t k u s j e) Inderdaad wel vervelend ja Tine, dat mijn rug én het weer niet zo mee werken. Vandaag was het wel lekker zonnig en een aangename temperatuur. Helaas staat onze Oude Willem vol in de wind en die waait hier momenteel opnieuw flink langs de scheerlijnen! En Pien, wat leuk dat je ieder jaar weer meeleest en meeleeft! Jij hebt meermalen bijdrages gedaan aan het geven van bijzondere namen aan de dingen ( s c h a t e r ) Ik zag ook een paar nieuwe reageerders! Jolanda, Anita, Astrid, Ilona, Angelina & Annemieke! Lezen jullie nog mee? Of doen jullie het met mijn “Dag in beeld” fotoverslag. Dan ben je wel sneller klaar ( s c h a t e r )


  • 26 Juli 2020 - 22:07

    Peter:

    Ja, vandaag met technische broer Jaap de soundbar opgehangen.. en dat alles om mij een beter geluid te verstrekken. Alles werkt maar ben nog aan het uitdokteren of het echt waardevol is.. gezellig dagje gehad met Jaap en allang nieuwe schoonzus Ciska. Ga nu lekker, als hetEnigszins mogelijk is, wegens spier,rug,beenpijn, is te slapen. Good night and till tomorrow

  • 26 Juli 2020 - 22:12

    Brenda Wolke :

    Een stille fan ben ik

  • 26 Juli 2020 - 22:40

    Ilona:

    Ik lees elke keer met je mee! Heerlijk hoe je over “niks” toch heel veel kan schrijven. Vaak zit ik hier met een grijns op mijn gezicht de verhalen te lezen. Ook je “dag in beeld” zie ik elke dag voorbij komen op Facebook. Leuk om zo toch een beetje op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    Slaap lekker!

  • 27 Juli 2020 - 07:23

    Lysbeth Kerkhof:

    Wat erg eigenlijk....ik heb toch 9 jaar in de buurt gewoond maar nog nooit het museum bezocht, laat staan het trammetje gepakt(peinzend gezichtje). Wel Veenhuizen bezocht(duimpje omhoog). Onze caravan stond dit jaar ook vol in de wind, ik was blij dat we op de tweede camping wat meer beschut stonden...wat word je moe van dat geklapper zeg (gezichtje met grote schrikogen).

  • 27 Juli 2020 - 11:27

    Peter:

    Dank zij technische broer staat en werkt de soundbar met extra sub woofer. Reden om dat ding te kopen was dat er afneembare speakers aan zitten waarvan ik er een naast m’n hoofd zet zodat ik nu wel alles kan verstaan. Opluchting

  • 27 Juli 2020 - 23:26

    Pien:

    Ik geniet er ook van hoor, dat weet je.
    Ik was nu even een par dagen weg en ik heb dus nu lekker wat in te halen...Net zoiets als opgenomen programma's terugkijken hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 28 Sept. 2011
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 53759

Voorgaande reizen:

17 Juli 2020 - 07 Augustus 2020

Oude Willem in Oude Willem

20 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Harfsen

30 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Otterloo

22 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Zuid-Afrika 2017

21 April 2014 - 06 Mei 2014

Oeganda again!

09 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Oeganda 2013

30 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

zuid- Afrika 2012

14 Oktober 2011 - 21 Oktober 2011

New York

Landen bezocht: