Dag 6, Geluk en een kokertje - Reisverslag uit Oude Willem, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Dag 6, Geluk en een kokertje - Reisverslag uit Oude Willem, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Dag 6, Geluk en een kokertje

Blijf op de hoogte en volg Karin

23 Juli 2020 | Nederland, Oude Willem

Toen ik vanmorgen in het land der wakkeren aankwam stond er iemand te wapperen met een stapeltje geld. He? Slaap ik dan toch nog en droom ik dit gewoon? Nee!
Het was Marcel die als een kind zo blij, meldde dat hij zijn verloren geld weer had gevonden. Met een verbaast: ‘Waar????’ ( u i t p u i l e n d e o g e n) was ik in één keer wakker!
In de coöp- winkel waar hij momenteel iedere ochtend wat boodschapjes doet om de prinses tevreden te houden ( s c h a t e r / b l o z e n d g e z i c h t j e), had hij gisteren bij de kassa een oud dametje geholpen die haar tas had laten vallen en had daarbij zijn portemonnee neergelegd. Hierbij is het geld er ongemerkt uit gegleden, blijkt nu. Het winkelpersoneel had zich over het geld ontfermt en het in bewaring gehouden. Nou, dat is nog eens geluk hebben met hulp van een stukje Drentse eerlijkheid! Denk wel dat hij nu eindelijk eens deze bijna antieke portemonnee moet gaan vervangen. Stamt nog uit de tijd dat hij bij Walraven&Sax werkte. Wie? Ja, dat bedoel ik. Dat weet niemand meer.
Omdat het vandaag even de laatste dag is waarop het droog blijft (als we de weerberichten mogen geloven) besluiten we er nog maar een fietstochtje tegenaan te gooien. Marcel is van de boodschappen, het voer en de afval, en ik ben van de techniek en de fietstochtjes uitzetten.
Het Drents Friese wold is prachtig maar niet zo heel erg groots, dus om te voorkomen dat we voor de derde keer op rij die mooie paddestoel tegenkomen op de heide, zet ik een route uit die wat verder weg is en start in Dwingeloo.
Na het ontbijtje, een piepklein wasje en mijn bedje weer nachtklaar gemaakt te hebben, tillen we de fietsen op de fietsendrager en rijden naar Dwingeloo. We volgen weer braaf de route en rijden een heel stuk over het mooiste fietspad van Drenthe 2017, zo vermeld het bordje. En dat geloven we graag. Het pad leidt ons over het Dwingelderveld en we worden links en rechts getrakteerd op vennen en plassen, weidse uitzichten en kuddes schapen. Onderweg scoor ik weer een paar paddos en planten die ik wel al eerder zag maar nog geen foto van heb gemaakt. Ik stop maar niet bij iéder mooi bloementje of gave paddestoel die ik zie, want anders staan we meer stil dan dat we fietsen.
Onderweg gaan we weer even picknicken en ik heb me beter voorbereid dan gisteren. Broodjes mee. Heet water mee. Verse munt mee. Lepeltje mee. Goed bezig geweest Karin! Maar bij het willen maken van de muntthee blijkt dat ik bekers ben vergeten. ( s i p m o n d j e). Maar niet getreurd, ik maak gewoon muntthee in het waterflesje!
Als we daar zo op de bank zitten stoppen er dame en een heer, zetten hun fiets neer en lopen de bosjes in. Ahum, moeten ze plassen? Of iets anders? We besteedden er geen aandacht aan. Plots staat de meneer achter mij en vraagt of hij even onder de bank, waar ik op zit, mag kijken want daar zit iets wat hij nodig heeft en hij wil niet zomaar onder mijn rok gaan graaien. Nee, dat lijkt mij ook nogal ongemakkelijk. Dus ik sta eventjes voor hem op en hij haalt een kokertje onder de bank vandaan! In het kokertje zit een piepklein boekje waarin het stel hun naam zet. Het blijkt dat zij aan geo-catchen doen! O wat grappig! Ik zal die app eens gaan bekijken. Best leuk om een doel te hebben als je op de fiets zit! Soort Pokemon-Go, maar dan anders.
Terwijl we ons broodje verder opeten en thee drinken, tel ik eens hoeveel fietser er voorbij komen en hoeveel daarvan elektrisch zijn. In zo’n 5 minuten tijd waren dat in totaal 15 fietsers waarvan er ééntje geen trapondersteuning had. Ik dácht al dat wij tot een bijna uitgestorven soort behoorden met onze gewone fietsen maar nu weet ik het zeker! We worden de hele dag, links en rechts ingehaald door de geluidloze valsspelers! Soms zo hard dat ik even zachtjes roep; Ja, zo kan ik het ook!!! Of zouden ze het gehoord hebben....
Vanavond verraste mijn liefje me met een heerlijke Ratjetoe, die bijna het licht niet gezien had omdat het zo hard waaide en het bakpapier op de skottel niet bleef liggen. Maar hopla, een paar houten knijpers aan de rand en zo kon Ratjetoe toch nog aan zijn dans in de skottel beginnen. Het was weer smullen.
Morgen wordt er regen verwacht en gaan we maar eens even lekker niksen of zo. Of niet. In ieder geval iets doen zónder fiets!!

  • 23 Juli 2020 - 23:10

    Pien:

    Oohhh wat heeerlijkkkkkk de centen terugggg
    En nog gegaan zoals ik in mijn comment van gisteren bedacht
    Heerlijk!
    Wat kun je dáár allemaal voor leuks van doen...

  • 24 Juli 2020 - 07:02

    Lysbeth Kerkhof:

    Petje af hoor, fietsen old school(duimpje omhoog). Ik heb ook een ‘wind mee’ fiets (blozend gezichtje), Johan fiets ook nog old school (gebalde vuist omhoog). Ik duim voor jullie dat t droog blijft (zonnetje)

  • 24 Juli 2020 - 07:26

    Tine:

    Fijn het geld terug ! Je blikft toch malen waar het kan zijn ! Ja elektrisch fietsen is heerlijk, maar dan moet je hem thuis ook meer gaan gebruiken! Ik hoop dat het weer meevalt,we vertrekken morgen naar Emmen en dinsdag door naar Oldebercoop . Fietsen mee (elektrische)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 28 Sept. 2011
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 53759

Voorgaande reizen:

17 Juli 2020 - 07 Augustus 2020

Oude Willem in Oude Willem

20 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Harfsen

30 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Otterloo

22 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Zuid-Afrika 2017

21 April 2014 - 06 Mei 2014

Oeganda again!

09 Juli 2013 - 31 Juli 2013

Oeganda 2013

30 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

zuid- Afrika 2012

14 Oktober 2011 - 21 Oktober 2011

New York

Landen bezocht: