Dag 14, van Madi A Thavha naar Kambaku - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Dag 14, van Madi A Thavha naar Kambaku - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Dag 14, van Madi A Thavha naar Kambaku

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Kambaku Safari Camp ligt in het Timbavati game reserve. Een private reserve grenzend aan het Kruger.
De rit hiernaar toe ging voorspoedig en is weinig over te melden. We hadden vanuit Madi A Thavha een lunchpakketje meegenomen en onderweg broodje uit de hand opgegeten.
Deze lodge ligt zo'n 23 km het wildreservaat in dus we zijn lekker ver van de bewoonde wereld. Onderweg zien we al mega veel giraffen langs de weg! Hopelijk is dat een teken dat we veel gaan zien hier!
We worden welkom geheten door Catherine, de generaal manager, krijgen een welkomsdrankje en een verfrissingsdoekje dat deze keer buiten dat het lekker fris is ook extra lekker ruikt. Er wordt ons wat te eten aangeboden, maar we hebben net in de auto gegeten dus we slaan het maar af. Straks moeten we nog overgewicht betalen als we terug vliegen naar Amsterdam! We eten hier echt veel iedere keer.
Een leuk huisje staat op ons te wachten, we 'richten' het in met onze troep en gaan dan lekker even relaxen totdat om half 4 de high-tea is en we de andere gasten zullen ontmoeten.
Het wordt ons al gauw duidelijk dat wij de jeep zullen gaan delen met een gezin met twee kinderen. Oef.....daar hebben we niet meteen zin in eigenlijk en we hopen maar dat het een beetje leuke kinderen zijn die niet gaan dreinen en zeuren. Buiten het gezin stappen er ook nog twee Amerikanen in met hun privé gids. Volle bak dus in de jeep, zijn we niet echt gewend tot nu toe. Maar ach, het past allemaal prima en wij zitten in de middelste rij met de vader van de kinderen. Kinderen en moeder zitten vooraan en de rest achterin. De tracker zit voorop de auto; Mozes. De chauffeur en tevens Ranger is Ryan.
Ryan blijkt de gave te hebben goed met kinderen overweg te kunnen en hij geeft ze alle aandacht. Ze willen graag neushoorns zien dus daar gaan we naar op zoek. Het wil niet zomaar een twee drie lukken, maar we zien wel allerlei vogels waarvoor Ryan stopt om erover te vertellen en voor de kinderen pakt hij ook het boek er steeds bij. Pas na een uurtje vinden we een neushoorns bij een waterpoel. Leuke bijkomstigheid is dat er aan de oever een flinke krokodil ligt. We volgen de neushoorns die het struikgewas inlopen. Het is een mannetje (flinke jongen!) en een vrouwtje met haar jong. Het mannetje volgt de twee omdat hij wel zin heeft in een vrijpartijtje, maar moeder wil er niks van weten.
Na de neushoorns gaan we op zoek naar ander wild. Wij hebben natuurlijk weer om luipaarden gevraagd en de porcupine (het stekelvarken). Maar de rest van de game-drive wordt er niet veel meer gespot. We doen een sundowner bij een pool waar een paar nijlpaarden onrustig worden omdat het tijd begint te worden om de nacht aan wal door te brengen en hun magen te vullen met grassen. Eenmaal donker schijnt Mozes met zijn lamp nog alle kanten op maar we zien niet veel meer dan nog een paar neushoorns en een jakhals. We gaan maar hopen dat we morgen meer zien.
Bij de lodge eten we met alle gasten aan een lange tafel. Het eten is prima en we kletsen met onze tafelgenoten. Ik praat meer met het Franse stel, dat dan wel de Franse nationaliteit heeft maar perfect Engels spreekt -evenals de kinderen- maar van oorsprong uit Roemenië komt. Hij praat hierover met de gids die oorspronkelijk uit Johannesburg komt en het leven in Zuid-Afrika. De moeder van de kinderen zit naast me en daar heb ik een poosje mee zitten kletsen in mijn belabberde Engels. Ze is longarts, dus mocht ik last krijgen van Afrikaanse stoflongen dan ben ik bij haar aan het goede adres.
Marcel is meer aan het kletsen met de Amerikanen en een werkneemster van de lodge die naast hem zit. Zij hebben het meer over wederzijdse ervaringen met dieren hier in Afrika.
Het was een gezellige avond en nu liggen alle kippen op stok. Dat ga ik ook zo doen want om 5.30 worden we gewekt! Zooooo! Dat is vroeg!!!