Donderdag 25 juli, van Bwindi naar Kisoro - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Donderdag 25 juli, van Bwindi naar Kisoro - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Donderdag 25 juli, van Bwindi naar Kisoro

25 Juli 2013 | Oeganda, Entebbe

donderdag 25 juli, van Gorilla lodge Bwindi naar Travellers Rest hotel in Kisoro.

Alweer een wake-up  call met thee. Deze keer om kwart voor acht! Zo laat zijn we nog niet opgestaan deze vakantie en we zijn dan ook al ver voor tijd wakker. Zo hebben we genoeg tijd om van de thee te genieten en de tassen weer in te pakken, want na de vermoeiende tocht van gisteren hadden we daar geen zin meer in. De tassen zijn inmiddels ook 'bekend terrein'. Aan het begin van de vakantie zoek je je steeds rot naar van alles omdat je niet meer weet waar je het gestopt hebt, maar na een dag of 5 weet je het wel zo'n beetje en kan je alles vlot vinden. Tenzij je dingen gaat verplaatsen.... Niet doen dus!
De reis naar ons verblijf in Kisoro duurt niet al te lang, gaat voor een groot deel over een goede asfaltweg(!) en we zijn ruim voor lunchtijd aanwezig. De kamers zijn zelfs nog niet allemaal beschikbaar dus we nestelen ons aan een lange tafel op het terras en wachten daar tot de kamers beschikbaar zijn. Het duurt allemaal even en ik heb wel zin in koffie, dus die bestel ik.  Maar ook het zetten van koffie duurt even (nescafe, maar dan de Afrikaanse variant).....
Als de kamers verdeeld zijn is het inmiddels als lunchtijd en iedereen bestelt wat lekkers en ook nu weer moeten we geen haast hebben.  Maar denke aan:  TIA !!! This  Is Afrika!!    JaJa, we weten het en toch moeten we er nog steeds aan wennen. We zijn aan een aantal dingen inmiddels wel gewend geraakt. Dat is bijvoorbeeld dat je bij je bestelling van een biertje of frisdrank je nooit een glas krijgt. Daar moeten we altijd om vragen.  Wat ook gebruikelijk is -bij de lodges - is dat ze nadat ze de bestelling van iedereen hebben opgenomen ze  verifiëren of ze alles goed genoteerd hebben om verwarring te voorkomen.
Maar afijn, uiteindelijk hebben we allemaal de lunch op en hebben ondertussen bedacht welke excursie we morgen willen boeken. Want voor morgen staat er namelijk niets op het programma.  Marcel en ik willen graag de golden monkey tocht doen en Linda, Kelly en Jolanda kozen hier ook voor.  Een aantal die-hards gaan de hoogste vulkaan die hier niet ver vandaan is beklimmen, een aantal gaan een koffie-tour doen en ook een aantal gaan een stam bezoeken. Ronnie neemt alle wensen mee en gaat zorgen dat het allemaal in orde komt.
Zo! En  nu is  tijd om naar de markt te lopen die hier niet ver vandaan gehouden wordt vandaag.  Rita, Arjen, Martijn, Linda, Kelly en Danny gaan gelijk met ons op. We lopen langs de weg (deze keer een geasfalteerde) en we zijn niet de enige:   Vrouwen met manden op hun hoofd, vrouwen met kindjes op hun rug, vrouwen met tassen, mannen met niets  en mannen met fietsen die volgepakt zijn met van alles en nog wat en ook minder valide mensen die bij je komen bedelen.  Het valt op dat hier veel vrouwen in doeken gekleed zijn met Afrikaanse prints.  De mensen zijn ook wat schoner dan dat we eerder zagen in de bergen waar met name de kinderen er erg smoezelig en modderig uitzagen,  van top tot teen.   Maar zoals ik al eerder schreef; het is in deze droogte haast geen doen om schoon te blijven. Onze voeten hebben we vandaag in slippers gestoken en zien er na een kwartiertje markt al uit alsof we ze een week niet gewassen hebben.....
De markt bereiken we na zo'n 20 minuutjes en het is er lekker druk.  Op het eerste deel van de markt waar we terecht komen zien we veel stalletjes met zout. Zwart zout en wit zout in grote brokken en korrels. Verderop zien we de groente en fruitafdeling. Tomaten (netjes in kleine hoopjes opgestapeld), ananas, avocado, uien, aardappelen en kool. We zien ook vlees 'huisjes' waar we liever geen vlees gaan halen.  De marktstalletjes zijn eenvoudig van latjes in elkaar getimmerde hoge tafelachtige bouwsels. Onder deze tafels zitten veel moeders met hun kinderen. Er wordt gezoogd, gepiest en gepoept door de kleintjes. Tja....
De afdeling die ons het meeste bekoord is de lappen sectie.   Hier hangen die mooie Afrikaanse lappen die we overal om ons heen om de vrouwen heen gewikkeld zien.  Behalve de Belgen kiezen we allemaal een mooie uit en betalen er 20.000 shilling voor en dat is ongeveer 6 euro  (voor 4 meter).  Wij hebben een mooi printje gekozen dat geschikt is om te gebruiken als tafelkleed, want ik zie mezelf nog niet in doeken gewikkeld lopen.
's Avonds weer een lekker dinertje in het restaurant van de lodge en daarna nog een afzakkertje bij de open haard.