18 juli, Kibale forest, chimpansee dag!!! - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu 18 juli, Kibale forest, chimpansee dag!!! - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

18 juli, Kibale forest, chimpansee dag!!!

Blijf op de hoogte en volg Karin

18 Juli 2013 | Oeganda, Entebbe

donderdag 18 juli Kibale forest.

Vanmorgen mochten wij als enige om kwart voor 5 opstaan. Wij gingen vandaag namelijk de uitgebreide chimpansee tracking doe terwijl de rest van de groep een korte variant had en deze vertrok veel later.
Om half 7 lopen we al met de gids en een Deens gezin -vader moeder en twee dochters- door het tropisch regenwoud van Kibale op zoek naar de chimpansees. We hadden er rekening mee gehouden dat we misschien wel lang zouden moeten speuren en we in het slechtste geval zelfs helemaal geen chimp zouden spotten, maar het geluk was met ons. Na nog geen half uur hadden we de eerste chimps al in het vizier.  Bij het opgaan van de zon worden de chimps langzaamaan wakker en gaan elkaar waarschuwen dat het tijd wordt om op te staan. Dit doen ze door geluiden uit te stoten die keihard door het bos doorklinken dus dat is mooi voor de rangers die op deze manier de chimps traceren.  De chimps zitten op dit vroege uur nog vrijwel allemaal hoog in de bomen waar ze de vorige avond hun slaapnest hebben gebouwd.  Ze zijn in de boom aan het ontbijten en eten  de zaden van een paars vruchtje waarvan ik de naam niet heb onthouden. Af en toe vallen er vruchtjes (maatje borrelnootje) op ons hoofd want ze eten niet met mes en vork en  we moeten  maar  hopen dat er niet eentje op ons hoofd poept of piest.  We hebben eigenlijk al vrij snel een stijve nek van het omhoog staren en ik vroeg me af hoelang we dat vol zouden gaan houden.   Je hebt wat geduld nodig maar dan zien we de eerste chimp uit de boom naar beneden komen en op nog geen tien meter van ons vandaan laat hij zich het laatste stuk door middel van een liaan naar beneden glijden.  De grote chimp gaat op het puntje van de boomstam zitten waarvan wij aan het andere puntje staan; een afstand van een meter of 6 denk ik. De chimp trekt zich helemaal niets van ons aan en als hij een paar minuutjes gezeten heeft duikt hij het gebladerte weer in.  Wauw! Dit was echt al super gaaf om te zien zeg!
De hele dag -tot half 3- zijn we in het bos geweest en hebben we naar chimpansees gezocht en\of gekeken. Wat een heerlijke beesten om te observeren!  Af en toe barst er een oorverdovend geschreeuw los want dan zijn ze in gesprek met elkaar.  De chimps zitten ook lang niet meer allemaal in de bomen, er lopen er nu ook veel over de grond al moet je wel heel goed kijken om ze te ontdekken.  Het gebladerte is namelijk best wel dik in dit bos en goede foto's maken is best lastig.  Gelukkig komt onze groep onze reisgenoten tegen die inmiddels ook in het bos zijn voor de korte tracking.  Linda heeft van Martijn advies gekregen over de instellingen van de fotocamera want het lukte haar -evenals mij- niet zo goed om goede foto's te maken. De tips van Martijn  geeft ze door aan mij. Daar was ik blij mee, want nu kon ik ook mooie plaatjes gaan schieten. Ik gaf op mijn beurt de wijsheid weer door aan de Deen die met ons meeliep en ook een Canon camera had maar nog geen goed gelukte foto had kunnen maken.  Hij was me zeer dankbaar en uiteindelijk schoot hij zijn hele schijfje vol met foto's van chimps.
In het bos -buiten het blikveld van de chimps- aten we ons lunchpakketje op.  ik moet zeggen; dat heeft wel wat; lunchen in het oerwoud met de chimpansees die boven je hoofd door de takken slingeren. Tijdens onze lunchbreak komt er plotseling een chimp langs lopen.  Hij schenkt geen aandacht aan ons, ondanks dat we zitten te eten. Wat een bijzondere ervaring. Op nog geen 3 meter!
We blijven lopen en speuren door het bos tot ongeveer half 3 en we spotten steeds weer opnieuw chimps in allerlei standjes; slapende,liggende, luierende, gapende, slingerende, vlooiende, etende, schreeuwende en vinger aflikkende.   Wat een geweldig gezicht en wat een voorrecht dat we dit mee mogen maken! Deze reis naar Oeganda kan al eigenlijk niet meer stuk!  Het is geweldig.
Uiteindelijk hebben we dus 8 uur lang door het bos gelopen en niet over de paden!  de tijd is omgevlogen doordat het zo bijzonder leuk was!
Rond half 4 waren we terug op onze lodge en hebben lekker gedoucht nadat Peter ons warm water had gebracht.  Het klink van te voren allemaal wel als 'wat een gedoe' met die wc en de douche, maar in de praktijk is het goed te doen.
Nadat we ons hadden opgefrist hebben we onszelf op een biertje en wijntje getracteerd, dat hadden we wel verdiend. De anderen waren nog niet terug van de swampwalk die zij deze middag hadden.  Het leek mij een warme onderneming want in het bos was het al aardig warm geweest.  De groep kwam tegen half 6 vermoeid en verhit terug, het was inderdaad erg warm geweest en ook erg lang (3 uur).  Goede keuze dus van ons om de lange chimpansee tracking te doen ipv de korte tracking en de swampwalk.
Om half 6 kregen we een voorstelling van lokale mensen die voor ons zongen en muziek maakten.  Altijd leuk om te zien.   Ze traden gratis op en je mocht als dank geven wat je wilde. We zijn heel gul geweest en hebben 20.000 Oegandese shilling gegeven en ook nog een handgemaakt potje aangeschaft van 10.000 u.shilling.  30.000 shilling is bijna tien euro.  Voor de mensen hier en heel bedrag, voor ons voelt het als; 'geven we niet te weinig' of 'dat is veel te goedkoop!'  Dat geld blijft lastig, want we lopen met tonnen geld op zak en we hebben bij het wisselen (op het vliegveld in Entebbe) alleen maar briefjes van 50.000 gekregen die je haast nergens kwijt kan omdat mensen het niet kunnen wisselen.  We kunnen overigens sowieso niet echt ons geld kwijt want er wordt Inog) helemaal niet ingespeeld op de toeristen. Je ziet geen stalletjes of winkeltjes met souverniertjes en je wordt ook helemaal niet aangeklampt om iets te komen kopen.  Gisteren bij het lunchpunt was overigens wel een winkeltje met Oegandese spulletjes, dat was de eerste keer.
Na het 4 gangen diner was het alweer de hoogste tijd om naar ons tenthuisje te gaan uit te gaan rusten van deze prachtig mooie chimpansee dag!