donderdag 16 augustus - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu donderdag 16 augustus - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

donderdag 16 augustus

Blijf op de hoogte en volg Karin

16 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

We worden steeds sneller in het 'opstaan, tanden poetsen, in je kleren schieten, camera's omhangen en wegwezen! Om half 7 vertrekken we weer het bos in samen met 5 mensen die van een ander kamp komen om hier de wandelsafari te doen. Het zijn Denen en Noren. Gids Frits vertelt hen dat we al dagen op zoek zijn naar de leeuwen die wel sporen hebben achter gelaten maar zich niet laten zien. Marcel vertelt aan de deense dat we hier op het kamp eerst met zijn tienen waren en wij tweetjes nu nog slechts over zijn! De deense moet er even over nadenken, maar snapt dan valt het kwartje.
Leuk dat er wat andere mensen meelopen, maar het nadeel is dat gids Frits steeds in herhaling valt. Dingen die hij ons al eerder vertelde vertelt hij nu weer. Gelukkig vertelt hij ook nieuwe dingen en weten wij nu dat er in dat gat in de grond, waarvan de wanden met zijdeachtige draden zijn bekleed, een spin huist. Met een stokje probeert Frits de spin te verleiden om uit zijn holletje te kruipen, maar meer dan een paar pootjes krijgen we niet te zien.
Vandaag zien we een paar giraffen en het is leuk om nu eens dichtbij giraffen te staan ipv vanuit de auto naar ze kijken. Een van de giraffen vindt dat ook wel interessant en komt best wel dichtbij. We zien ook nog een waterbok en koedoe's. Een zebra zien we ook, maar deze keer in de vorm van een schedel en de botten van een paar van zijn poten. Alles mooi kaal gevreten door een roofdier.
De temperatuur is weer heerlijk en de wandeling was dat eveneens. Helaas weer geen groot wilde gezien. Gids Frits had zijn apparatuur mee om de rhino te vinden, maar hij vond er geen een. De buffels, de leeuwen, de olifanten en het luipaard; geen enkele lid van de big five werd gespot.
Na de brunch gaan we weer heerlijk op de ligstoelen bij het zwembad zitten. Boekje lezen, beetje tekenen,beetje suffen; life's good!
Rond een uur of 1 arriveren er nieuwe gasten. Het blijkt een Nederlands echtpaar te zijn met 3 kinderen in de leeftijd van 20 ofzo. Met hen stappen we om half 4 in de jeep om de middag safari te doen. De oogst van deze game drive was slechts 1 waterbok en 1 steenbok. Het is echt dramatisch in dit bos! Nauwelijks een dier te zien of te horen. Het luipaard dat ik gisteravond hoorde was ook door personeelsleden alhier gehoord, maar het beest liet zich nergens zien. Als gids Frits tijdens de sundowner tegen de nieuwkomers zegt dat er deze week nauwelijks wild te zien is en hij er over denkt om naar het Krugerpark met ze te gaan zeg ik: Ja, leuk, wij gaan ook mee! Natuurlijk is dat onzin want wij gaan hier morgen weg, maar wel erg jammer dat we de pech hebben dat er eigenlijk qua wild zo weinig spectaculairs te zien valt. Je weet het nooit met de natuur natuurlijk, maar je hoopt er toch een beetje op.
Na de middagdrive werden we getracteerd op een braai in het bos. Onze lodge heeft een kampvuurplek gemaakt en met bamboe palen omheind. Er is zelfs aan een wc gedacht. Samen met de Nederlanders, gids Frits en Alex (een andere gids) hebben we zitten smullen van braaibrood (soort tosti's), steak en een worst. Twee van de studerende kinderen zijn al aardig bereisd en vertellen over hun avonturen in het buitenland. China, de transsyberie-expres, vrijwilligers werk in de shacks van Cape town, e.d. Zij en wij vragen ook Frits het hemd van het lijf over hoe je nou eigenlijk een game-gids wordt. Dat is een opleiding van 5 jaar en veel ervaring opdoen in de bush natuulijk.
En dan nu even 'schrijf tijd". Er begint een windje op te steken en als ik de gids mag geloven gaat het weer omslaan. Vandaag was een heerlijk warme dag, maar morgen schijnt het te gaan miezeren. Als het morgenochtend nog maar droog is dan, want dan is het onze laatste wandelsafari. Morgenmiddag verkassen we naar Hazyview.