zaterdag, Letaba krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu zaterdag, Letaba krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

zaterdag, Letaba krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Karin

11 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Zaterdag 11 augustus

Vanmorgen geen wekker gezet maar toch als vanzelf vroeg wakker. Om kwart voor 8 een tafel in het zonnetje van het restaurantterras gezocht en maar weer eens fried eggs met bacon en tomato besteld. Nog even gauw een extra sd schijfje halen in de winkel van het kamp en ons verbaasd over het prijsverschil met Letaba waar we eergisteren precies hetzelfde schijfje kochten, voor 50% meer! Bizar groot prijsverschil dus. Je hollands zuinige hart gaat dan toch even spreken, het gaat namelijk om 15 euro. Hadden we wel een lekker flesje wijn van kunnen halen zeg!
We rijden deze ochtend noordelijk richting het kamp Shingwedzi, het is rond 9 uur al 25.5 graden, dat gaat een warme dag worden! Al snel komen we een mooie vogel tegen met een mooie roze borst. Foto momentje dus. Even opgezocht; het is een gewone troupant (afrikaanse naam, ik heb hier geen nederlands boekje). Na deze vogel zien we echter tijdenlang niets. We merken wel dat er hier flinke branden zijn geweest en er hele stukken kaalgebrand zijn. Logisch dat hier geen beest wil zijn, er is niets te eten. Zelfs bij de waterplaatsen langs deze weg is het uitgestorven. We besluiten dus maar weer zuidelijk te rijden langs de zelfde weg. Als we de afgebrande stukken weer voorbij zijn en er weer meer vruchtbare flora is, spotten we gelukkig toch nog wat fauna. De giraffen en de olifanten zijn deze ochtend door ons het meest op de kiek gezet. Als we bij een klein groepje olifanten gestopt zijn en er een poosje naar hebben zitten kijken, merk ik op dat de olifanten bijna rood zijn van het stof dat op hun olifantenhuid ligt. Er is zeker niet genoeg water meer om een lekker bad te nemen.
Alsof de duvel ermee speelt spotten we niet veel later een grote groep olifanten die een bad aan het nemen zijn bij een waterplaats. We staan er niet heel erg dichtbij, maar dichbij genoeg om te zien dat ze allemaal glanzen van het water en een van de olifanten het water over zijn rug spuit. Alsof ze het hebben afgesproken, lopen ze in kolone weg bij de waterplaats de bush bush in. We kunnen echter toch goed zien welke richting ze op gaan; de weg! Deze keer komen ze niet recht op ons af, maar steken gewoon netjes de weg over. Olifanten blijven echt zulke mooie beesten om naar te kijken! Heerlijk! Onze dag begon wat saai, maar kan nu toch niet meer stuk! Inmiddels is het 31 graden, kwart voor 11.
Nagenietend rijden we verder en niet lang daarna zien we een hele groep giraffen staan die met zijn allen een boom aan het kaal vreten zijn. Rot voor het boompje, maar het levert ons wel mooie plaatjes op; al die giraffenkoppen bij elkaar op 1 foto. Lang leve de telelens!
De telelens is ook goed voor de visarend die Marcel hoog in de boom ziet zitten. De arend tuurt over de lege rivierbedding en blijft lekker lang zitten zodat wij uitgebreid kunnen kijken met het blote oog, de verrekijker, de foto- en de video camera.
Bij de brug die over de bijna lege rivier gaat, stappen we even uit om te kijken wat al die mensen die er staan, zien. Een groep waterbokken ligt te relaxen, een klein krokodilletje ligt in het water, er zwemmen schildpadden en we zien weer allerlei bijzondere vogels. Het is heet buiten de auto; kwart over 12 en het is al 33,5 graden.
Bij Letaba checken we in voor de komende twee nachten. We krijgen nu de sleutel van een rondavel die aap-bestendig is. De open keuken is met kozijn werk, waarin kippengaas zit, monkey proof geworden. Dit huisje is ook wat mooier en ruimer dan het huisje dat we hier gisterennacht hadden. Dit huisje staat ook naast de vrijwel lege rivier en pal naast het restaurant! Mooi, dan kunnen we meteen even lunchen. Het is erg erg druk op het terras en het duurde dan ook erg erg lang voordat we ons eten hadden. Daardoor werd onze tweede game drive van deze dag maar kort.
We kozen ervoor deze middag de weg, waar we van de week door de kudde buffels rechtsomkeert hadden moeten maken, nog eens te nemen. Het is buiten nog steeds zo'n 33 graden en de dieren hebben er geen zin in. Wij zijn het eigenlijk ook wel ff zat en gaan naar ons huisje om lekker bij te komen van weer een heerlijke dag in het Krugerpark!

• 12 Augustus 2012 - 15:53

Peter:

Ik zou mooi even teruggaan naar dat andere kamp en zeggen dat het een stelletje oplichters zijn. Wat???? Poen terug!!!!!!!!