Johannesburg, Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Johannesburg, Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Johannesburg, Soweto

Blijf op de hoogte en volg Karin

31 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

We vervolgen de Soweto tour en stoppen bij het Freedom Square. Een groot plein waar in het verleden ook grote demonstraties tegen de Apartheid zijn geweest. Op het plein staat ook een monument ; een bakstenen gebouwtje in de vorm van een pepermolen. In het dak is een opening in de vorm van een x-teken hetgeen een mooi effect geeft als de zon erdoorheen schijnt. Op een ronde tafel zijn in steen de rechten van de mens uitgehouwen. We hebben ze niet allemaal gelezen want onze aandacht werd getrokken door een local die vol overgave voor ons het volkslied van Zuid Afrika speelde. Het was niet echt een natuurtalent maar de overgave waarmee hij het speelde, de accoustiek en de momenten waarop hij zijn rechterhand op zijn hart legde omdat hij die dan even niet nodig had om tonen op zij fluit te maken, waren kippevel.
We waren inmiddels wel aan een drankje toe en gelukkig gingen we naar een local shebeen (kroegje). We werden daar getracteerd op Jo beer. Jo beer wordt geserveerd in een kalabas (he! Leek wel op dat stadion van vanmorgen!) en je drinkt gewoon met zo'n allen uit een kalabas. Jo beer zit niet in een fles maar in een soort melkpak. Eerst moet je de lucht langzaam laten ontsnappen, dan pas de flappen open doen. De shebeen was een golfplaten huisje, met
verschillende ruimtes die gevuld waren met houten banken en tafels maar ook met stokoude bankstellen. Ondanks de oude meuk die erin stond was het er erg schoon. Terwijl wij Jo beer dronken ( een slokje was genoeg) werden we getacteerd op entertainment zoals dat gebruikelijk is. Een slangenman liet ons zijn kunsten zien en verbazen; wauw, wat een elastiekje was die man zeg! Helaas konden we hem geen fooitje geven omdat we nog niet genoeg klein geld hebben. Ik heb het de slangenman uitgelegd en vond het best lullig, maar om hem nou 200 Rand te geven ( 20 euro ongeveer) voor 5 minuten show ging ons toch te ver. Gelukkig heeft hij er niet te lang om getreurd want we zagen hem op de hoek van de straat alweer voor andere mensen zijn kunsten vertonen.
Na Jo beer doken we de bus weer in en reden langs het huis van Desmond Tutu. Weinig aan te zien, hij woont er ook niet meer, al is hij wel nog steeds eigenaar. In dezelfde straat staat het huis waar Nelson Mandela met zijn woonde en waar hij na zijn vrijlating ook nog korte tijd gewoond heeft. 5 jaar geleden bezochten wij zijn huisje al en konden dus goed zien dat men het een en ander had aangepast. De tuin was nu omgeven door hoge houten palen en er was een receptie bijgebouwd. Tegenwoordig staan er ook geen meubelen meer in, maar het is meer een museum.
Niet ver van dit huis is de school waar Hector Pieterson op zat toen hij op 12 jarige leeftijd werd dood geschoten tijdens de studentenopstand tegen de invoering van het Afrikaans als basistaal op school. Op die bewuste 16e juli 1976 stierven er nog ruim 500 anderen, maar door een dramatische foto waarop Hector, al dood, door een mede leerling wordt weggedragen, is zijn naam symbool geworden voor deze opstand. Het museum dat we 5 jaar geleden bezochten en nu weer, gaat over deze opstand. We hadden toen tijd te kort om alles te zien, te lezen en te bekijken en dat hadden we nu weer. Een indrukwekkende herinnering aan een belangrijk stukje geschiedenis van dit land.
Inmiddels was het tijd geworden voor een lunch in een Soweto restaurant. Van buiten niet te herkennen, maar binnen zag het er restaurantwaardig uit. Een trio, twee dames en een heer, zongen heerlijke afrikaanse songs begeleid door een van hen op de gitaar (oef, ik wou dat ik dat kon!). Het eten (buffet) was prima en de wijn ook. Nadat we ons visitekaartje tussen duizenden andere visitekaartjes op de muur, hadden achter gelaten was het tijd om weer richting Casa Velha te gaan.
Eenmaal terug in ons guesthouse ben ik meteen op mn bed gedoken. De hele dag werd ik al geplaagd door hoofdpijn, dus nu maar even bij tanken. Marcel vermaakt zich met de olympische spelen op de tv. Hij weet inmiddels goed hoe het ZA vergaat bij de spelen.

Morgen wordt een spannende dag. We moeten zien dat we met de huurauto, die om 9 uur gebracht wordt, Johannesburg uit te komen om naar onze volgende bestemming te rijden. En dat alles LINKS!

• 01 Augustus 2012 - 15:33

Jolanda:

Hoi daar, leuk om allemaal te lezen, kijk goed uit morgen met de auto. Links rijden valt erg mee. Samen opletten dan lukt het best. xxx

• 12 Augustus 2012 - 16:02

Hedy:

Zit hier buiten in het zonnetje eindelijk jullie reisverslag te lezen, heerlijk ga weer verder.
    xxx