zaterdag 4 augustus, naar Louis Trichardt - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu zaterdag 4 augustus, naar Louis Trichardt - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

zaterdag 4 augustus, naar Louis Trichardt

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het wordt eentonig, maar vanmorgen weer vroeg uit de veren 6.30 uur. Om 7 uur koppie koffie en een muffin, daarna de jeep in gesprongen; op naar het luipaard en/of de cheetah. Johan heeft er een goed gevoel over en van ons mag hij om 9.35 uur naar de finale van de Rugby wedstrijd van ZA kijken als hij ons een luipaard of cheetah heeft laten zien.
Goed ingepakt, warme kruik op schoot, deken er overheen, foto- en filmcamera in de aanslag; het spectacel kan beginnen!
Johan ziet veel hyena sporen. Er zitten hier veel bruine hyena's die wel sporen achter laten, maar het is zowat onmogelijk om ze echt te spotten. We waren ook niet op zoek naar hyenasporen, maar naar luipaard of cheetah Johan! Helaas lukt het ook deze ochtend niet om een van onze favorieten op te sporen. Het ziet er naar uit dat we toch echt moeten gaan wachten op ons bezoek naar Notten's in Sabi Sand, de laatste 3 dagen van onze reis. Als we aan wie dan ook vertellen dat we daar heen gaan, dan wordt er al meteen geroepen; dan gaan jullie ZEKER luipaarden zien! Omdat dat ook de reden is dat we daar geboekt hebben, geeft dat ons het geruststellende gevoel dat we daar ECHT luipaarden zullen gaan zien.
Het laatste ontbijt stond voor ons klaar toen we terug kwamen bij de lodge. Marcel en ik waren er een beetje stil van. Jammer dt we hier alweer weg moeten, maar zoals mia al zei: Je kan niet terugkomen als je niet weggaat! en dat we hier ooit terug willen komen, dat is een ding dat zeker is. Als we de loterij winnen dan zal het geen 5 jaar duren, maar mocht de loterij niet op ons lotnummer vallen dan is ons doel om over 5 jaar weer te gaan.
Na het ontbijt de bagage ingepakt en voor de staf en Johan een bedankkaartje gemaakt met fooi er in. Nog even de rekening betalen (da's weer wat minder...) en nog een foto met Mia en Johan ter herinnering. Justin brengt ons met de jeep naar de pick-up spot waar we 3 dagen geleden onze auto hebben achter gelaten. Bagage in de achterbak en achterbank en daar gaan we; op naar Louis Trichardt, een rit van z0'n 4,5 a 5 uur. Meneer Tom vertelt ons weer prima hoe we moeten rijden, maar ik hou hem voor de zekerheid toch wel in de gaten met mijn route beschrijving en de kaart van Zuid Afrika. Het is ook gewoon wel leuk om te weten waar je zo'n beetje bent in Zuid Afrika. Het eerste deel van de reis gaat weer over die weg die bijna helemaal is opgebroken. Ik heb mijn ogen maar dicht gedaan en viel gelukkig in slaap. Onderweg even een plas stopje en een hamburgertje en om half 5 kwamen we bij de Mashovhela lodge aan, dat ligt in het Mornig Sun Nature Reserve. Zo'n 16 km van Louis Trichardt.
De overgang van de extreme luxe bij Mhondoro en Makweti, naar het eenvoudige Mashovhela is even slikken. Het is hier bovendien uitgestorven. Er staan hier zo'n 10 ronde huisjes met rieten dakjes, hutje mutje op elkaar. We stappen maar gauw over het verschil in luxe en entourage heen want het verschil in prijs is ook gigantisch. We hadden geen 3 weken in ZA kunnen blijven op het niveua van de afgelopen 3 nachten. Kost namelijk een beetje veel.
Nu zit ik met mijn ipad op school met Marcel naast me, bij het zitje dat bij de barruimte hoort. De barman is een gezellige kletskous en wil graag leren. Zijn naam is Mpho (spreek uit: m pho). We zitten hier nog geen uur en Marcel heeft wijnkaart al onder de loep genomen en bekritiseerd. Mpho is niet alleen barman, maar doet ook het restaurant en de receptie. Hij vindt het leuk om met al die buitenlanders te praten die hier komen en wil graag van ze leren. Vandaar dus ook dat Marcel al snel zei dat de wijnkaart niet deugde. Allemaal oude jaartallen, eigenlijk is die wijn niet meer te drinken, zeker de witte niet. Ik had een wijntje besteld voordat Marcel de kaart had gezien en achteraf blijkt mijn wijn uit een pak te komen. Ik dacht al; wat een muf smakie en wat een raar kleurtje. Mpho pakt het meteen op; schrijft al Marcel zijn tips op en mailt zijn baas erover. Als we over 5 jaar hier weer zijn (misschien) kunnen we kijken of het inderdad veranderd is.
Net ook kennis gemaakt met Bethuel (Beetwhel), die de komende dagen verschillende activiteiten met ons gaat doen. Zo even dineren hier en dan maar weer lekker op tijd ons hutje in om een slapie te pak!

• 05 Augustus 2012 - 16:39

Catja En Harry:

Beste Karin en Marcel,
    Wat een geweldige reis en reisverslag! Leuk dat wij mee mogen genieten van al jullie belevenissen. Wat fantstisch om leeuwen , neushoorns enz. van zo dichtbij te kunnen zien en spannend. Alle herinneringen aan zuid-afrika komen weer boven. Blijf genieten van deze byzondere wereld en we rekenen op dat luipaard! Groetjes Catja en Harry

• 05 Augustus 2012 - 16:56

Lysbeth:

Haha komt ie wel/of niet? Zit gewoon bij jullie in de jeep en zie 'm achter elk bosje tevoorschijn komen. Het gaat lukken! Je moet je reisverhalen verkopen Karin, aan libelle ofzo als feuilleton! Levert bakken geld op en dan mag je volgend jaar alweer! #goedplantoch

• 05 Augustus 2012 - 21:47

Marjan:

Hallo Karin & Marcel,
    Geweldig om jullie belevenissen van afgelopen week te lezen,
    Geniet van alles om je heen en natuurlijk van elkaar.
    Kus voor jullie uit Nieuwegein