zaterdag 18 augusus 2012 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu zaterdag 18 augusus 2012 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

zaterdag 18 augusus 2012

Blijf op de hoogte en volg Karin

18 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Hazyview

Zaterdag 18 augustus

Vanmorgen de wekker om 8 uur gezet, maar door de niet al te prettig slapende bedden waren we al ver voor tijd wakker. Misschien ook wel doordat we de afgelopen week gewend zijn geraakt aan vroeg op staan? We zaten in ieder geval bijtijds aan het ontbijt en na het betalen van de rekening zetten we koers naar onze laatste bestemming: Notten's in Sabi Sand. Van Hazyview naar Sabi Sand is maar een kort stukje en ook makkelijk te vinden. We hebben er zelf meneer Tom niet voor hoeven aanzetten. Om 10 voor 10 namen we de afslag van de R40 naar Notten's. We moesten nog 7 km over onverharde weg naar de ingang. Dit nam 25 minuten in beslag, want onverharde weg is hier ook echt onverhard. De auto heeft het zwaar te verduren. Onderweg worden we door een groepje kinderen getracteerd op een dansje en gezang. We geven ze een paar rand om te bedanken, maar ze willen ook wel wat te eten. Tja,...... Dat hebben we niet bij ons. Ik heb nog een paar winegums in een zakje en geef hen die. Ze willen eigenlijk nog wel meer, maar dat hebben we niet dus we vinden het wel goed zo. We zeggen gedag en rijden door.
Als we eenmaal bij de gate van Sabi Sand zijn betalen we de entree van 180 Rand en zien dan dat Notten's vanaf dat punt nog eens 10 km verder is over onverharde weg. Oke, there we go! Camera's in de aanslag en hobbelen maar door dit gamereserve. We spotten een kudde olifanten, de bodem van de auto heeft het weer zwaar te verduren door obstakels op de weg en we zien vlak voor de entree van Notten's een groep buffels.
Als we rond half 11 de lodge op rijden worden we meteen verwelkomd en uitgenodigd om mee te lopen met de bushwalk. We wisten eigenlijk niet dat we ook hier konden lopen door de bush, dus dat was een onverwacht cadeautje. Ik had er ook helemaal niet op gerekend en was er niet echt op gekleed. Gauw mijn sokken en wandelschoenen uit de tas gevist en zo liep ik dan deze wandelsafari in mijn jurkje, met lange legging eronder door de bush. Moet kunnen toch?
Het verschil in safari met wat we de afgelopen 4 dagen hebben mogen ervaren valt meteen op. We worden begeleid door twee gidsen. Eentje loopt voor, eentje loopt achter. We hoeven niet perse in een rij achter elkaar aan te lopen en de gidsen ontwijken het grote wild. Een buffel lopen ze liever niet tegen het lijf als ze lopend zijn omdat die echt in de aanval gaan, vooral als het een eenzame mannetjesbuffel is. De big five gaan we wel tijdens de middag gamedrive zoeken.
Wat dieren betreft zien we bij de walk, een paar impala's en koedoe's maar deze omgeving laat zoveel meer dierensporen zien dan het Balule game reserve waar we vandaan komen, dat het helemaal niet erg is niet zoveel levende have te spotten. We hebben allerlei drollen in onze handen gehad en bestudeerd, allerlei schedels van dieren, geweien, resten van impala's, bomen die door olifanten van hun bast zijn ontdaan; het is allemaal even leuk om te zien en horen en we merken dat we toch in de afgelopen weken al het een en ander hebben opgestoken! We doen de wandeling samen met een frans gezin dat zomaar engels spreekt! Fijn, daar scoren ze punten mee!
De wandeling duurt een kleine twee uur en als we terug komen strijken we even neer op het terras met uitzicht op de waterplaats voor een bakkie koffie/thee. Suze ontfermt zich over ons en legt ons alles uit; 's morgens om 6 uur komt er iemand op je deur kloppen om je te wekken, even iets eten in het restaurant en om half 7 vertrekken voor de game drive. Rond half 10 ben je weer terug en rond10 het ontbijt. Om half 11 kan je weer meelopen met de wandelsafari als je wil, die altijd zo'n 1,5 a 2 uur duurt. Dan om 3 uur lunch in het restaurant/terras en om half 4 weer game drive tot 7 uur. Om half 8 diner. Oke, we weten alles en Suze brengt ons naar ons huisje. Tjeetje! Wat een prachtig huisje hebben we! Groot en mooi en helemaal mijn stijl (riviera maisson, zeg maar ). Ze hebben er hier voor gekozen om geen electrische verlichting te plaatsen, dus alles wordt verlicht met kaarsen en olielampen. Er is wel een stopcontact om je batterijen e.d. Op te laden.
Om 3 uur zijn we dus van de partij bij de lunch en ontmoeten al een aantal van de andere gasten. Er zijn mensen uit Italie, Engeland (London) , Amerika (New York) en Frankrijk. De lunch is heer..lijk. Tjeetje, wat een verwennerij hier!
Om half 4 jumpen we in de jeep die aanmerkelijk luxer is dan de jeep waar we van de week in zaten. Bij deze game drives hebben we zowel een chauffeur/gids als een spoorzoeker. De spoorzoeker heeft een stoeltje voorop de jeep. Samen met de gids speurt hij de omgeving af.
We spotten al gauw een paar impala's maar de gidsen hebben al geinventariseerd bij de mensen welke dieren zij graag willen zien, dus voor impala's gaan zij niet meer stoppen. Ook voor koedoe's wordt niet gestopt. Luipaard, is voor meerdere mensen (we zijn met 6 in deze jeep) het grote doel!. Als we al een half uur rijden zonder iets gezien te hebben krijgen Marcel en ik het idee dat het toch echt aan ons ligt dat we zo weinig zien; de dieren vluchten gewoon van ons weg lijkt wel! Maar deze gidsen zijn niet voor een gat te vangen. Er is onderling contact met andere wagens en onze gids wordt getipt dat er leeuwen gezien zijn. Niet veel later staat onze jeep naast een troep van zo'n 12 leeuwen die liggen te slapen in het gras. De leeuwen trekken zich totaal niets aan van de jeep, ook niet als deze de leeuwen tot op 10 centimeter nadert. Tjeetje! Je kan de leeuwen bijna aaien!. Ze zijn aan het luieren, maar af en toe steekt er een zijn kop omhoog, gaat op zijn rug liggen, zwiept met de staart of staat even op. Papa leeuw is er ook bij en draait zich op een gegeven moment van zijn ene zij op zijn andere door helemaal om te rollen via zijn rug. Geweldig!!! Kan je uren naar kijken! Toch doen we dat niet. Na een half uurtje zet de jeep zijn zoektocht voort naar het luipaard. Het schijnt te krioelen van de sporen, de gidsen luisteren ook naar de vogels die een luipaard kunnen verraden en hebben weer contact met elkaar. De avond begint te vallen en dan is het donker...... In het donker wordt er verder gezocht. We stoppen nog even bij twee rhino,s maar zoeken daarna weer verder naar het luipaard. Aan de overkant van de droge rivier staat een jeep en schijnt met lampen op een leeuwachtig uitziend beest. Het is geen leeuw, het is een luipaard! Helaas kunnen wij het niet goed zien. Niet met het blote oog, niet via de camera over verrekijker. Het 'gevoel' een luipaard gezien te hebben is er dus nog niet. De jeep gaat op zoek naar de weg om z.s.m aan de overkant te komen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Halverwege de zoektocht krijgen ze ook melding dat het luipaard daar weggelopen is omdat er twee leeuwen hem hebben gestoord.
Er zijn nu zo'n 4 jeeps op zoek naar het luipaard en uiteindelijk wordt hij weer gevonden en beschenen door lampen. Aanvankelijk zien wij het nog niet zo goed, maar dan komt hij steeds beter in beeld! JA!!!! Nu voelt het als ECHT!!! We hebben echt het luipaard gezien!!! Filmen of foto's maken is echter moeilijk; te ver weg en te donker. Onze chauffeur manoeuvreert de auto door de bosjes en zoekt zijn weg om ons zo goed mogelijk zicht te geven op het beest. Er worden ook gewoon kleine boompjes omver gereden als het even niet anders kan. Ach, wat maakt het uit, dat doen olifanten ook, toch? We blijven op deze manier een hele poos het luipaard volgen. Het is onvoorstelbaar dat dat beest gewoon zijn weg vervolgd en zelfs weer even rustig gaat liggen in het gras. Al dat geschijn met die lampen en het ronken van de moteren van de jeeps doen hem helemaal niets. Tjeetje! Wat was dit super leuk om te zien zeg! Notten's moest de slagroom op de taart worden en dat is het al op deze eerste dag hier! We hebben sinds we hier het reserve op zijn gereden alle dieren van de big five gezien! We blijven hier nog 3 dagen, dus dat beloofd wat!
Na de gamedrive hebben we samen met de andere gasten op dit kamp (we zijn momenteel met 16 mensen) aan een lange tafel heerlijk gegeten. Wij zaten naast het engelse gezin uit London en hebben heel gezellig zitten kletsen en gingen als laasten naar onze huisjes. As ever!
Wat een superleuke dag vandaag! Luipaard gezien! Ik ben er nog vol van!!!!

• 21 Augustus 2012 - 16:42

Lysbeth:

Zit hier gewoon met waterige ogen te lezen, zo leef ik mee! Prachtig Karin