20 juli, Queen Elizabeth National Park - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu 20 juli, Queen Elizabeth National Park - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

20 juli, Queen Elizabeth National Park

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Juli 2013 | Oeganda, Entebbe

zaterdag 20 juli Queen Elizabeth National Park
Vanmorgen was het uitslaapdag; om 6 uur ging de wekker, half 7 ontbijt en om 7 uur startte de game-drive.  Het meest spectaculaire wild dat we gespot hebben is de hyena die over de vlakte liep en niet ver voor ons de weg over rende toen hij achter Oegadese kops aanging. Het zijn mooie beesten om te zien. Natuurlijk zien we ook nog de gebruikelijke fauna rondlopen, maar daar gaat ons hart niet meer opgewonden van kloppen; het begint al te wennen namelijk.
Vannacht hadden we echter wel een ervaring waar ons hart sneller van ging kloppen. Ons verblijf ligt aan het water waar veel nijlpaarden zitten die 's nachts uit het water komen om te gaan grazen. Om half 4 werd ik wakker van een hard schrapend en kauwend geluid. Het was een nijlpaard dat naast ons huisje aan het grazen was en met zijn lippen het gras lostrok om het vervolgens tussen zijn ernorme tanden en kiezen te vermalen. Wat een kabaal maakte dat beest zeg.  Het leuke was dat we door het gaas van het wc raampje het nijlpaard heel goed konden zien. Het is hier namelijk bijna volle maan, dus niet pikkedonker.  Wat een cadeautje weer  dat nijlpaard! Geweldig!
Om half tien zijn  hebben we ontbijt en daarna een paar uurtjes vrij tot een uur.  Marcel en ik willen wel een douchen en bestellen warm water.  Niet veel later wordt onze watertank gevuld met warm water en kunnen ons opfrissen.
Om 1 uur staat iedereen weer present om een kleine gamedrive te doen die eindigt bij een informatie centrum en vervolgens  rijden e door naar de opstapplaats van de boot die ons  door Kazinga Channel zal varen.  We krijgen van Ronnie de tip om links voorin de boot te gaan zitten en dat doen we natuurlijk -al kan niet iedereen op de eerste rij-.  We zien aan de overkant al grazende en badderende buffels.  Niet veel verder zien we ook een hele kudde olifanten aan komen lopen en deze gaan vlakbij de buffels lekker even water drinken en zich opfrissen.   De boot vaart tergend langzaam en we zijn bang dat we de olifanten weg zullen zijn tegen de tijd dat onze slow-boat ter plekke is.  Maar, het geluk is met ons.   We zijn echt heel dichtbij en kunnen mooie plaatjes schieten.
We varen verder langs de oever en we zien veel vogels. Vogels zijn met onze camera's moeilijk op de kiek te krijgen, maar toch blijf ik het proberen. We zien weer veel King-fishers, vaak een Vis eagle, pelikanen, ooievaars, ook veel Marabu,s en nog meer vogels met mooie kleurtjes en/of klein of groot waar ik de naam niet van onthouden heb.
Na twee uurtjes zijn we weer bij de aanlegsteiger. Het was een geweldige boattrip! Weer veel moois gezien zeg!
Weer terug op de bush lodge is het al bijna etenstijd. De tafels staan alweer gedekt op het grasveld. Vanavond krijgen we Afrikaans eten. Linda had gisteren aan de manager gevraagd of dat mogelijk was. Wat ons is opgevallen is namelijk dat we in alle lodges eten krijgen dat aan de westerse smaken is aangepast. Wij wilden eigenlijk weleens gewoon bijzondere gerechten uit het Oeganda eten.
De manager heeft geluisterd naar Linda en er werd een buffet neergezet bij het kampvuur. Jammer van een buffet is dat mensen hun borden vol gaan scheppen omdat ze bang zijn dat ze niet genoeg zullen krijgen.  Gelukkig is ons gezelschap het er over eens dat je beter even twee keer kan lopen en we gaan ervan uit dat er genoeg is voor iedereen.  En dat was er ook.
De matoke (banaan in pindasaus) was niet zo lekker als die we van Vicky hadden geproefd helaas. De beef met een pittig sjuutje was echter heerlijk en ook de salade met een soort kerriesausje smaakte prima.
Om 9 uur kregen we van Ronnie de briefing voor morgen; We gaan naar een gebied in Queen Elizabeth National Park dat Ishasha heet.  Daar hopen we de leeuwen te zien die graag  in vijgenbomen klimmen en ook hopen we de topi te zien. Topi's zijn antiloop achtige dieren die alleen hier voorkomen.  Gelukkig hoeven we niet zo vroeg op; om 7 uur gaat de wekker.  Dat wordt uitslapen dus!