Dag 12, van Mashatu naar Madi A Thava - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Dag 12, van Mashatu naar Madi A Thava - Reisverslag uit Louis Trichardt, Zuid-Afrika van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Dag 12, van Mashatu naar Madi A Thava

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Louis Trichardt

Op dit moment zitten we met de beentjes uitgestrekt op een lekkere ligstoel bij Madi A Thava bij Louis Trichart. Een wijntje erbij en wat nootjes gevraagd want we missen wel onze dagelijkse 15.00 uur hap en drank bij Mashatu.
Wat jammer dat we daar nu weg zijn. We hebben genoten van het geweldige uitgestrekte savanne landschap en alle dieren die we gezien hebben.
Vanmorgen was onze laatste game-drive. Deze keer zonder Anne en Henriette omdat zij naar een volgende bestemming moesten en daar nogal wat reistijd voor nodig was. Leuk dat ze er waren om samen met ons nog even een bakkie te doen in alle vroegte en afscheid te nemen. Wat kan je het soms toch leuk hebben met mensen die je nog nooit gezien hebt. We mogen niet klagen deze reis tot nu toe wat dat betreft! Aan Edwin en Ilona zitten we nog even 'vast' want die reisden vandaag ook naar Madi A Thava en we zijn erachter gekomen dat we hen volgende week ook nog een keer tegen gaan komen in Hazyview.
Het was vanmorgen niet zo erg bewolkt als dat het gisteren was, maar het was wel kouder. Gelukkig zijn we erop berekend met een vest en 3 jassen (ik, Marcel iets minder) hoedjes, oorwarmers en in de jeep ligt altijd een lekker warme deken en 's morgens een kruik! We hadden het dan wel wat kouder dan gisteren maar de dieren vonden het blijkbaar een prima weertje om vroeg op te staan want we werden getrakteerd op giraffen, zebra's, natuurlijk de impala's, steenbokjes, gnoe's en alles wat ik vergeet (b.v. De mooie vogels). Jakes rijdt wederom weer door een ander gebied waar we nog niet eerder waren. Mashatu ligt in het Tuli reservaat en beslaat heel wat hectares. Deze keer rijden we door een drooggevallen rivier langs een rotswand en zien daar grazende zebra's tussen de stenen, honderden impala's en baboons. Vandaag leek het ook wel olifantenochtend, want we kwamen er verschillende tegen.
Dan staat Jakes plotseling stil bij een grote Mashatuboom. De altijd groene boom waarnaar het safarikamp genoemd is. Wij zien het niet direct en toch ligt er pal voor onze neus, op een lage tak een luipaard te luieren. Het is hetzelfde luipaard van gisterenavond ( ach, kan ons het schelen!). Het heeft twee jongen maar die zien we niet. De moeder heeft de twee ergens in de buurt van de boom verstopt. Allebei op een ander plekje en gaat ze later weer ophalen. De natuur denkt aan alles, want dit doet het luipaard om in geval van ontdekking door een ander roofdier niet meteen al zijn cups kwijt te zijn. Toch heeft deze moeder er al een verloren. Het had namelijk eerst 3 jongen, maar een is er verorberd door een luipaard mannetje. Grgrgr...die kerels ook altijd!
We dachten dat we nu wel alles gezien hadden en niet op meer mochten hopen, maar er kwam toch nog meer: Een leeuwenpaartje lag ergens te luieren en had dringend publiek nodig! Erg actief was het stel niet, maar wel mooi om zo dicht bij zulke imposante beesten te staan!
Terug bij het tentenkamp gooien we alle spullen in de tassen, vullen wat envelopjes met tips voor de ranger, tracker en de staf en genieten van het heerlijke eten dat klaar staat voor de brunch.
Jakes brengt ons naar Pont drift, de grensovergang. Onderweg geen tijd meer om uitgebreid naar wild te kijken, maar nog een laatste keer al het moois in ons opgezogen.
Bij de grens verloopt alles soepeltjes en rijden we achter elkaar aan naar Madi A Thava. En daar zitten we dan nu. Aan de rand van het zwembad.
Het wordt frisjes. De zon is achter de bergen gezakt. Tijd om naar ons huisje te gaan. Deze keer niet het boshutje gelukkig, maar in een kamer vlakbij de mainlodge. Om 7 uur schuiven we hier aan tafel samen met Edwin en Ilona. Eet smakelijk !

• 03 Augustus 2017 - 17:11

Jolanda:

hoi karin en marcel, klinkt nog steeds heel heerlijk.
    Zo mooi die natuur.
    Geniet nog maar lekker.
    En ja die kou is herkenbaar.