Maandag 28 april. Van Kibale naar Queen Elizabeth - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Maandag 28 april. Van Kibale naar Queen Elizabeth - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Maandag 28 april. Van Kibale naar Queen Elizabeth

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Mei 2014 | Oeganda, Entebbe

Maandag 28 april. Van Kibale naar Queen Elizabeth National park

Vanmorgen ons laatste ontbijtje op Kibale Forest Camp. We proberen alles nog even goed in ons op te nemen en op te snuiven, want de kans dat we hier ooit nog eens zullen terug keren is nihil.
Isma rijdt ons naar Queen Elizabeth NP en dat is een ritje van een uurtje of 3 à 4 Het is weer een interessante rit waarbij weer het dagelijks leven van de bevolking voorbij trekt. We rijden een stukje alternatieve route die ons langs dorpjes voert waar ik zelfs met de woorden eenvoud, primitief en onhygiënisch het leven hier niet goed kan beschrijven. Maar de kinderen zijn gewoon, net als overal, open en nieuwsgierig, zwaaien naar ons en roepen 'how are you?!'
We passeren de evenaar, maar deze keer stoppen we er niet.
Rond half 12 zijn we in the Bush Lodge. Een prachtige Lodge gelegen aan het Kazinga channel. Nadat we lekker geluncht hebben en ons klaar gemaakt voor de chimpansee tracking in Kyambara gorge, stappen we rond kwart voor twee in de jeep en brengt Isma ons naar het startpunt van de tracking.
Er staat al een Engels echtpaar met hun dochter ( die in Oeganda voor een jaar vrijwilligerswerk doet) te wachten. Het is een aardig stel, zij kruipen bij ons in de jeep. Ook gids Godfried en de beveiliger -van wie ik de naam niet meer weet-, rijden mee want zij zullen zich over ons ontfermen. Isma rijdt ons naar de plek waar onze zoektocht naar de chimps zal beginnen.
Eenmaal uitgestapt zien we om ons heen niets anders dan savanne. De gorge is een kloof die zich in deze savanne bevindt. We moeten een stukje afdalen en na drie stappen zijn we al meteen in een heel ander gebied: bos!
We hebben ons voorbereid op het feit dat de chimpansees in de gorge moeilijk te vinden zijn en we hebben de afgelopen dagen al verschillende mensen gesproken die uren gezocht hebben maar niets gezien. Vorig jaar zagen wij ze wel, maar of het geluk dit jaar ook met ons zal zijn......?
En het geluk was met ons! We waren nog niet beneden of Godfried vond de eerste chimpansee in een hoge boom. Als er een is, dan zijn er vrijwel altijd meer en inderdaad; in deze boom waren er drie. Twee zichtbaar en eentje die ik niet heb kunnen ontwaren. Godfried ontdekte steeds meer chimps en we hebben ons lekker kunnen vergapen aan het klimmen, klauteren, eten, luieren en krijsen van de chimps. Helaas bleven de chimps voornamelijk in de bomen en liet slechts een enkeling zich op de grond zien. Het was allemaal weer een geweldig schouwspel en we vonden het jammer dat Godfried besloot om verderop in de gorge te kijken of daar nog andere chimps waren. Die waren er niet helaas, maar het was wel een lekkere wandeling door deze mooie kloof.
Om 4 uur zat onze trip er alweer op en stapten we voldaan de jeep in om op Bush Lodge lekker even uit te blazen en na te genieten van dit tochtje.
De Bush Lodge is net als Kibale Forest Camp een eco Lodge. Dus doen weer schepjes zand over de boodschap en bestellen we water voor een warme douche. We hebben hier een buitendouche en je kan zelfs duo douchen! Wat een weelde in zulke eenvoud!
We hebben vanavond heerlijk gegeten op het veld voor de receptie/ lounch tent en de eetzaal-tent. Een kampvuurtje aan en olielampen om onze tafel te verlichten. Het was dan ook heerlijk weer met op de achtergrond de geluiden van de bush aangevuld met de geluiden van knorrende nijlpaarden die hier in het Kazinga channel liggen te dobberen. In de nacht komen de nijlpaarden het land op om te grazen en je mag dan ook absoluut niet zonder een begeleider -met zaklantaarn- in het donker over het camp lopen.
En nu is het 22 uur. Tijd om af te taaien. Morgen weer vroeg op voor een game-drive in het Queen Elizabeth NP en wie weer worden we vannacht nog gewekt door een grazend nijlpaard naast ons tenthuisje!

• 03 Mei 2014 - 15:28

Pien:

Wat een avontuur zeg en wat leuk dat jullie zo'n groep Chimps hebben kunnen zien...Wij ook gisteren maar dan in de Zoo in ntwerpen....TOCH íetsje anders lijkt mij....;)

Verslag uit: Oeganda, Entebbe

Oeganda again!

Het is echt te erg voor woorden maar......
we gaan opnieuw naar Oeganda! !!!!
Alle spaarcentjes bij elkaar geschraapt en gekozen voor:
Nu-kan-het-nog /
Het-wordt-ieder-jaar-duurder/
We-zijn-nu-nog-recht-van-lijf-en-leden /
We-zijn-nu-nog-gezond!!!

Dit jaar echter niet 3 weken in de grote vakantie en ook geen groepsreis. Maar 2 weken in de april/mei vakantie ( en wel jammer dat we nu niet naar de Rijp kunnen voor de Koningsdag...).

Wat de gezondheid betreft gaat het ons nog steeds goed, maar wat de lichamelijke ongemakken betreft zijn we, sinds het boeken in begin februari, beiden aan het sukkelen geslagen. Marcel wordt geplaagd door hielspoor en ik heb al 6 weken flinke rugpijn. Het zal dus goed mogelijk zijn dat we flink op de tanden moeten bijten om onze geliefde chimpansees te volgen door het Kibale Forest en nog zwaarder om de gorilla's te bereiken in het Bwindi ondoordringbare regenwoud, maar met een rugzak vol pijnstillers moet het ons toch gaan lukken nietwaar?!

Tweede paasdag vertrekken we naar Entebbe en kan ons tweede Oeganda avontuur gaan beginnen.
Wij hebben er weer enorm veel zin in en als je dit schrijven in je mailbox vindt dan betekent dat dat je op onze mailingslist staat. Hoewel ik ieder jaar van veel mensen hoor dat ze het leuk vinden om onze vakantieavonturen te lezen, heb ik vorig jaar een vervelende ervaring gehad met iemand die dat niet vond. Als je geen interesse hebt om onze vakantieverhalen te lezen laat het ons dan even weten, dan verwijder ik je van de lijst.

In Oeganda hebben we niet alle dagen internet verbinding, dus het kan zijn dat je in een keer meerdere mails krijgt. Dan weet je dat vast.

Wees vrij om mee te lezen. Het hoeft niet, het mag.