Woensdag 23 april Fort Murchison - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Woensdag 23 april Fort Murchison - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 april Fort Murchison

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Mei 2014 | Oeganda, Entebbe

Woensdag 23 april Fort Murchison
Vanmorgen om 6 uur opgestaan. We hoeven niet op de wekker te wachten tot die afgaat of op de medewerker die op onze deur klopt, want de matrassen zijn zo hard dat we allebei een keer of tien zijn wakker geweest en al ruim voor opsta-tijd in het land der wakkeren zijn.
Bij het ontbijten hadden we allebei een gebakken eitje besteld met ' The sunny site up'. Mijn eitje was echter wel erg 'sunny' of liever snotterig van het struif.... Heel erg, maar ik heb het eitje terzijde geschoven. Dan maar een broodje jam en pindakaas.
Om 7 uur duiken we de jeep in waarvan Isma het dak al heeft geopend. Op dit uur van de dag nog wel wat frisjes, dus maar wel even een vestje aan en een sjaal om.
Eenmaal in het Murchison National Park kan het spotten van wild beginnen. We hoeven niet lang te wachten want de Oegandese cops staan al in grote getale op ons te wachten. De lieve, cognac kleurige dieren staren ons onbeweeglijk aan als we voorbij komen of springen met parmantige sprongen weg. Er zijn veel jongen ! Ze lurken aan de tepels bij moeder en geven er af en toe een ruk aan. Lijkt me pijnlijk voor mams maar wat enorm leuk om te zien! Doordat we nu in de natte tijd in Oeganda zijn zien we dus ook andere dingen, zoals veel jongen. Ook van de hartenbeesten, de oribi's, de wilde zwijnen en de bushbokken al veel jongen gespot.
Terug naar onze binnenkomst in het park.
Niet alleen de cops stonden ons op te wachten, ook de grootste kudde giraffen die we ooit zagen keken ons met lome ogen aan en gingen ondertussen gewoon verder met vreten van de bomen of een stukje wandelen in die typische giraffenpas. Prachtige beesten en ook hier lekker veel jong grut ertussen!
De savanne ontvouwt zich voor ons, we zien overal dieren met op de achtergrond de Nijl. De savanne is in deze natte tijd lekker groen en er schiet overal vers groen uit de grond en/of blaadjes aan takken. Isma doorkruist rustig het Murchison park en wij blijven ons vermaken met het wild dat we zien. De hoeveelheid cops is echt ontelbaar. Zo verspreid over de savanne lijkt het mee te vallen, maar ik denk dat we er duizenden gezien hebben deze morgen. Het lijkt ook allemaal zo vredig hier. De cops, oribi's, waterbokken, hartenbeesten, giraffen, bushbokken en zelfs de buffels grazen gewoon allemaal naast elkaar en door elkaar heen. Geen wanklank onder elkaar en geen roofdier te bekennen. Heerlijk om hier tot rust te komen. Zonnetje erbij, mooie vogel geluidjes.....pompidompidom....

Natuurlijk herkennen we regelmatig een stukje landschap omdat we hier vorig jaar ook waren. Zo kregen we weer even de gelegenheid de benen te strekken langs de Nijl waar we vorig jaar de stoeiende nijlpaarden zagen. Ook nu weer veel nijlpaarden, maar ze waren een beetje uitgeblust en weinig actief.
Een mooie traktatie was een troep kraanvogels. Wat een pracht beesten! Door de verrekijker waren ze nog mooier en konden we ze bijna aanraken. Heel begrijpelijk dat deze vogel de nationale vogel van Oeganda is en op de Oegandese vlag een plekje heeft veroverd .
We hebben besloten om deze reis minder foto's te maken en ook minder te filmen. Het lukt met mate want al die beesten zijn zo leuk! Je wilt ze allemaal wel mee naar huis nemen! Dan maar een of twee foto's per mooie aanblik, maar als we vlak naast de jeep een jakhals zien lopen die niet wegvlucht, zoals ze meestal doen, moeten we toch onze kans grijpen: FOTO'S!!!!! FILM!!

Het is nu 13.20 en hebben geluncht bij hotel Paraa in Murchison park. We kunnen hier ook een duik nemen in het zwembad, als we dan maar wel 20 $ pp betalen. Toch jammer dat we ons zwemgoed zijn vergeten

Verslag uit: Oeganda, Entebbe

Oeganda again!

Het is echt te erg voor woorden maar......
we gaan opnieuw naar Oeganda! !!!!
Alle spaarcentjes bij elkaar geschraapt en gekozen voor:
Nu-kan-het-nog /
Het-wordt-ieder-jaar-duurder/
We-zijn-nu-nog-recht-van-lijf-en-leden /
We-zijn-nu-nog-gezond!!!

Dit jaar echter niet 3 weken in de grote vakantie en ook geen groepsreis. Maar 2 weken in de april/mei vakantie ( en wel jammer dat we nu niet naar de Rijp kunnen voor de Koningsdag...).

Wat de gezondheid betreft gaat het ons nog steeds goed, maar wat de lichamelijke ongemakken betreft zijn we, sinds het boeken in begin februari, beiden aan het sukkelen geslagen. Marcel wordt geplaagd door hielspoor en ik heb al 6 weken flinke rugpijn. Het zal dus goed mogelijk zijn dat we flink op de tanden moeten bijten om onze geliefde chimpansees te volgen door het Kibale Forest en nog zwaarder om de gorilla's te bereiken in het Bwindi ondoordringbare regenwoud, maar met een rugzak vol pijnstillers moet het ons toch gaan lukken nietwaar?!

Tweede paasdag vertrekken we naar Entebbe en kan ons tweede Oeganda avontuur gaan beginnen.
Wij hebben er weer enorm veel zin in en als je dit schrijven in je mailbox vindt dan betekent dat dat je op onze mailingslist staat. Hoewel ik ieder jaar van veel mensen hoor dat ze het leuk vinden om onze vakantieavonturen te lezen, heb ik vorig jaar een vervelende ervaring gehad met iemand die dat niet vond. Als je geen interesse hebt om onze vakantieverhalen te lezen laat het ons dan even weten, dan verwijder ik je van de lijst.

In Oeganda hebben we niet alle dagen internet verbinding, dus het kan zijn dat je in een keer meerdere mails krijgt. Dan weet je dat vast.

Wees vrij om mee te lezen. Het hoeft niet, het mag.