Weer thuis met een koffer vol herinneringen - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu Weer thuis met een koffer vol herinneringen - Reisverslag uit Purmerend, Nederland van Karin Stalenburg - WaarBenJij.nu

Weer thuis met een koffer vol herinneringen

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Augustus 2012 | Nederland, Purmerend

Woensdagavond 22 augustus, kwart voor 12; het wordt tijd om dit reisverslag af te gaan ronden. Het kostte ons deze keer moeite om huiswaarts te keren omdat we gerust nog minimaal een week van al het moois in Zuid Afrika hadden kunnen en willen genieten. Maar om weer lekker bij de kinderen in de buurt zijn, in je eigen huisje, altijd lekker warm water uit de kraan en er niet meer rood uitgeslagen uitzien vanwege het stof, is toch ook wel weer prettig.
Voor alle trouwe lezers, maar vooral ook voor onszelf, beschrijf ik nog even onze reis naar het vliegveld in Johannesburg en de vlucht.

De onverharde weg van 17 kilometer vanaf Notten's safari camp tot de verharde weg hebben we in zo'n 3 kwartier afgelegd. Gelukkig geen nukkige olifant of kudde buffels op de weg tegen gekomen want we moesten voor 18 uur de auto ingeleverd hebben bij het vliegveld en overstekend wild zou ons tijdschema nu alleen maar dwarsbomen.
Eenmaal op de verharde weg heb ik meneer Tom weer aangezet. Ik kwam er achter dat ik van het vliegveld helemaal geen adres wist en kon op geen enkele manier in meneer Tom's instelling vinden hoe we bij het vliegveld moesten komen. Oke, voorlopig maar het 'centrum van Johannesburg' als einddoel ingesteld en na gaan denken hoe ik het vliegveld kon vinden. Adres of coordinaten zou handig zijn, maar we hadden geen internet in de auto. Een sms naar onze reisagent leverde ook niets op; geen bereik....
Ik zag mijn geest al dwalen, want ik had het verkeer in Johannesburg nog op mijn netvlies staan: chaos!!
Op een gegeven moment kreeg ik een heldere ingeving! Onze reisagent had ons namelijk een kaart van Johannesburg mee gegeven. Laten daar nou de coordinaten van het vliegveld op staan!!! Pfffft! Opluchting!
Nadat we bij een benzinepomp even een plassie hadden gedaan en een broodje hadden gegeten, ging het links rijden opeens even helemaal verkeerd. We reden aan de rechterkant de parkeerplaats af en werden pas 'wakker' toen er een tegenligger voor ons stond. Gelukkig speelde dit zich af op een heel rustig stukje, net na de parkeerplaats, en reden we stapvoets evenals de tegenligger. "O ja! We moeten links rijden!!!" Suf genoeg doen we het meteen daarna weer niet goed; we nemen de rotonde rechtsom ipv linksom. Er was verder geen auto te bekennen en het was een mini mini rotonde, maar toch schrokken we er allebei van. Het links rijden ging de hele vakantie goed. Ik riep bij linksaf: " kleine bocht" en bij rechtsaf "grote bocht", maar als we bij benzinestations waren geweest dan hadden we iedere keer weer even moeite om te bepalen hoe we de weg weer op moesten komen.....

Afijn, de reis verliep verder zonder problemen en alles ging gladjes. Meneer Tom gaf aan dat we rond 5 uur op het vliegveld zouden zijn. Tijd zat dus. Maar eenmaal bij de Johannesburg belandden we in een file die stapvoets vooruit kroopt. Daar worden we dan toch wel weer even wat nerveus van, want hoelang gaat dit duren? Gelukkig zegt meneer Tom ons dat we de weg af moeten. Mooi, we gaan het toch nog halen! Wat we echter niet weten is, dat als meneer Tom zegt : 'bestemming bereikt" we pas bij het begin zijn van de borden die boven de weg hangen die ons het vliegveld wijzen. Het duurt nog een half uur voor we er daadwerkelijk zijn. Om tien voor 6 parkeren we de auto in de garage van Avis. Tjeetje, dat was op de valreep want nog een dag extra huur voor de auto betalen hadden we weinig zin in natuurlijk.
Een aardige medewerker van het vliegveld bracht ons naar de juiste balie en dankzij het self-service incheck apparaat konden we al inchecken en onze bagage droppen.
Om de tijd van half 7 tot tien uur (gate open) te overbruggen heb ik op het vliegveld nog even lekker lopen neuzen in een grote winkel met allerlei Afrikaanse spulletjes en ons laatste contante geld opgemaakt terwijl Marcel geduldig op onze handbagage zat te passen. Geheel uit vrije wil overigens! Hierna nog een hapje gegeten en een slokje gedronken.
Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd rond 23.20. Na het opstijgen krijgen we nog een maaltijd en dan gaan de lichten uit. Lekker zo.n nachtvlucht; iedereen gaat gewoon lekker knorren. Nou ja "lekker" is misschien wel wat te rooskleurig uitgedrukt. Marcel en ik hebben in ieder geval redelijk wat hazenslaapjes gedaan. Ik had geen langbenige manlijke giraf achter me zitten dus kon mijn stoel zonder schuldgevoel in de slaapstand zetten.
Mooi op tijd landt ons vliegtuig op Schiphol, maar we lopen uiteindelijk toch een half uur vertraging op doordat het vliegtuig dat nog bij de gate staat waar wij naar toe moeten, nog niet weg is. ik val in de tussentijd gewoon weer even in slaap. Moe genoeg!
Nadat we de tassen van de band hebben geplukt vinden we via de mobiele telefoon Anneke die zo lief was om ons op te komen halen.

Helaas. Onze vakantie zit erop. Blut, maar met een koffer vol herinneringen, mooie foto's en filmpjes waar we de rest van ons leven van kunnen genieten, zijn we helemaal tevreden en voldaan over ons avontuur in Zuid Afrika.

Voor iedereen die van het begin tot het eind heeft meegelezen: onze complimenten, want het waren nogal wat lappen tekst!

Voor iedereen die niet alles heeft meegelezen: dat begrijpen wij volkomen, want het waren nogal wat lappen tekst!

En voor iedereen die helemaal niet heeft meegelezen: Je weet niet wat je gemist hebt!

Waar onze reis een volgende keer heen zal gaan? Nog geen flauw idee! Eerst maar weer eens de spaarpot gaan vullen!

Lieve groetjes en kussen van ons:
Karin en Marcel

• 23 Augustus 2012 - 07:32

Lysbeth:

Lieve Karin en Marcel
    Alles van A tot Z ademloos gelezen; prachtig! Ik ben heel benieuwd naar de foto's en de film. Gelukkig hebben we wat afspraken staan, dus dat komt goed denk ik. Tot gauw!

• 23 Augustus 2012 - 10:02

Marja Galenkamp:

Hoi Karin en Marcel, wat geweldig dat jullie een prachtige vakantie hebben gehad.
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alles gelezen heb, maar met de gedachte dat als we
    elkaar zien dat er dan toch nog wat te vertellen is. Want we zien natuurlijk erg nieuwsgierig.
    Rust lekker uit en we spreken elkaar.

Liefs Harry en Marja

• 23 Augustus 2012 - 14:55

Jolanda:

Hoi karin en marcel, gelukkig weer heel thuisgekomen. We hebben erg meegeleefd met jullie avontuur. Konden de dieren weer voelen en de afrikaanse lucht weer snuiven. Geweldig deze trip, denk dat hij niet te vergelijken is met jullie eerder avontuur. Nou afwachten op jullie boek en film. Liefs van fred en mij xxxx

• 23 Augustus 2012 - 20:20

Richard&Juud:

Welkom thuis, het was leuk om alles te lezen.

Groet,

Richard & Juud